maanantai 15. helmikuuta 2016

Asiakkaan hankkiminen ja asiakasneuvottelut

Aloitin asiakaslähtöisen valmistamisen -kurssin suorittamisen pohtimalla mitä haluaisin vielä oppia. Koulutehtävän hyvä puoli on "itsekäs" ajatteleminen, eli se, että voi osittain valita asiakkaansa oppimisen kannalta hyödyllisesti.

Päädyin siihen, että haluan tehdä vuoritetun vaatteen, sekä harjoitella kauluksia ja saumaan upotettuja taskuja.
Asiakkaakseni valikoitui ystäväni, joka halusi, että tekisin hänelle mekon. Emme ehtineet tilaushetkellä juurikaan jutella yksityiskohdista, mutta henkilön ollessa tuttuni, ehdotin hänelle, että etsisimme kumpikin kiinnostavia kuvia, joista voisimme aloittaa suunnittelun ensimmäisellä tapaamisellamme.

Tavatessamme huomasimme valinneemme melkoisen samantyyppisiä kuvia. Tämä on hyvä puoli läheisen ihmisen kanssa työskentelyssä. Hänen ajatuksiinsa pääsee nopeammin sisälle, sillä yhteinen kieli on jo olemassa ja asiakkaan visuaaliset mieltymykset tuttuja.

Suunnittelumme eteni keskustellen siten, että hahmottelin samalla piirtämällä vaatteen muotoa ja kyselin tarkentavia kysymyksiä yksityiskohdista. Kaikkein tärkeimmaksi kysymykseksi ensimmäisessä suunnittelupalaverissamme koin sen, millaisessa tilanteessa ystäväni haluaisi mekkoaan käyttää. Selvisi, että haaveissa oli saada juhlaankin sopiva monikäyttöinen mekko, joka ei olisi "tylsä pikkumusta", joita ystäväni joutuu töidensä kautta käyttämään usein. Lisäksi toiveissa oli, että mekko olisi kuitenkin niin selkeälinjainen ja yksinkertainen, että sen voisi erilailla yhdistämällä pukea myös arkena päälleen.
Keskustelussamme päädyimme myös siihen, että mekossa voisi olla jonkinlaiset kaulukset. Kauluksia miettiessämme, mekon muotokin hieman muuttui, sillä emme halunneet mekosta liian söpöä, vaan tähtäimessä oli tyylikäs ja selkeälinjainen lopputulos.

Toiseen keskustelupalaveriimme olin tehnyt valmiiksi Pinterest-kansiot, joissa oli erilaisia kauluksia ja helmaratkaisuja. Esittelin myös ehdotuksen vaihdettavista irtokauluksista, ja päätimme toteuttaa suunnitelman. Kansioita selaamalla löimme lukkoon helman muodon ja valitsimme kolme toteutettavaa kaulusta.
Suunnitteluvaiheen asiakasneuvotteluissa koin haasteelliseksi loppulisten päätösten tekemisen. Asiakkaan ollessa tuttu, oli helppo pyöritellä mitä hulluimpia ajatuksia ja jättää lopulta asiat leijumaan. Valmiit Pinterest-kansioissa olevat vaihtoehdot, joista valita, tuntuivat toimivalta ratkaisulta tällaiselle suunnitteluintoilijalle.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti